Zvonurile și scurgerile anterioare de informații au creat o imagine oarecum neclară despre viitoarea consolă PlayStation 5 Pro de la Sony, dar noi documente ar putea clarifica unele detalii. Actualizarea de la mijlocul generației, care se așteaptă să fie lansată mai târziu în acest an, oferă performanțe îmbunătățite semnificativ în ray tracing, upscaling bazat pe învățare automată și alte funcții noi pe care dezvoltatorii le-ar putea folosi pentru a îmbunătăți grafica.
Eurogamer a obținut documente de pe portalul dezvoltatorilor Sony, care aruncă lumină asupra modului în care arhitectura PlayStation 5 Pro îmbunătățește modelul original. Consola actualizată folosește o combinație de putere crescută și funcționalități noi pentru a spori performanța și calitatea imaginii.
Noile informații confirmă zvonurile anterioare că PlayStation 5 Pro dispune de 60 de unități de calcul, comparativ cu cele 36 ale consolei standard. Totuși, aceasta înseamnă că GPU-ul modelului nou funcționează la o frecvență de bază de 2,18 GHz, puțin mai mică decât cei 2,23 GHz ai PS5-ului original. Diferența de trei procente este puțin probabil să degradeze performanța, iar PS5 Pro poate atinge 2,35 GHz în scenarii limitate. Mai mult, ar putea dispune de 256 KB de cache L1 comparativ cu cei 128 KB ai predecesorului său.
Deși modelul nou atinge teoretic 33,5 TFLOPs pe hârtie, triplând cei 10,23 TFLOPs ai PS5-ului de bază, documentația Sony spune că performanța practică în rasterizare ar trebui să crească cu aproximativ 45%. Totuși, cache-ul L0 se dublează de la 16 KB la 32 KB pentru a ajuta la îmbunătățirea performanței ray tracing. Zvonurile anterioare indică faptul că PlayStation 5 Pro ar putea rula operațiuni RT de două până la patru ori mai rapid, posibil datorită hardware-ului nou bazat pe arhitectura GPU RDNA 4 de la AMD, despre care zvonurile spun că este complet diferită de RDNA2.
Alte funcții noi utile includ suport hardware pentru variable rate shading (VRS) și mesh shaders. Ambele tehnologii sunt disponibile de ceva timp, dar au fost utilizate limitat în jocuri, parțial din cauza lipsei de suport complet de la PS5.
Mesh shaders permit jocurilor să redea detalii geometrice semnificativ crescute și sunt responsabile în principal pentru cerințele de sistem notorii de mari pentru PC ale jocului Alan Wake 2. Între timp, VRS economisește performanță menținând calitatea imaginii prin reducerea rezoluției în porțiunile ecranului pe care jucătorii sunt mai puțin probabil să le observe, cum ar fi zonele acoperite în întuneric total. Rămâne neclar cât de mult ar utiliza dezvoltatorii de jocuri aceste funcții doar pentru PlayStation 5 Pro, deoarece consola va constitui probabil o mică parte din totalul vânzărilor PS5.
Aceste funcții ar fi probabil combinate cu PlayStation Spectral Super Resolution, scurs anterior, răspunsul Sony la Nvidia DLSS, care ar scala jocurile de la rezoluții mai mici folosind învățarea automată pentru a crește ratele de cadre. Sony pare să facă tot posibilul pentru a facilita implementarea tehnologiei de către dezvoltatori, sperând că aceștia o vor adăuga la multe titluri mai vechi.
Sony nu a confirmat oficial planurile de lansare a PlayStation 5 Pro, dar consola este așteptată să apară mai târziu în acest an. Detaliile privind prețul și includerea unui unități de disc nu sunt clare.